Eikös karsinnalla pyritä valitsemaan mahdollisimman hyvä edustusjoukkue em -mm kisoihin,näin olen ymmärtänyt .Herää kysymys että miksi telkkarilla pitäisi saada onkia karsinnassa joka johtaa em/mm joukkue paikkaan jos onni on myötä jossa sitten telkkareilla ei tee mitää ,ei sitten niin yhtään mitään.Noh nyt joku näppärä sanoopi että ongittiinhan sillä saimaan mm kisoissakin johon vastaan jo valmiiksi niin onkivat suomalaiset,muualla niillä ei sitteen ole koskaan mitään tehnytkään ja nyt kun kisa aika on pisentynyt vielä tunnilla on telen mahkut menneet loputkin jopa pikku kaloiltakin jotka nekin vedetään partilla.Mulle on ihan sama millä ongitaan kuhan säännöt on kaikille samat ja yhä edelleenkin on jollain tele taiturilla mahollisuudet tulla pahikselle näyttään kuinka ongintaan tottuneet ja voimakkaat kalat telellä.Kukaan ei siihen ole kyennyt kisassa ja hupi ongellakin on partti jyrä.
[b]Kaljalootan lupaan sille joka kisat pahiksella telellä voittaa[/b]
Siinä olen samaa mieltä että ei sitä onkimaan kannata karsinnoissa opetella vaan jossain muussa kisassa /hupi ongella.
Hivenen kritisoisin kyllä tuotakin tyyliä millä tälläkin palstalla kilpakalastajat sanailevat että mikä laji on kovenpi tai taitoavaativampi.Kaikki vaatii taitoa on kyse sitten perho onkimisesta(muniaan myöten kylmässä vedessä) pilkkimisestä,mormuskoinnista,uistelusta, tai kilpaonginnasta yms.
Kysymyksiä herättää hivenen tyyli jolloin esim ns huippu pilkkijät ei edes tule kisoihin pienvesistölle jossa kaikilla on mahkut kömpiä edes kala paikalle.Samoin valtellään kisoja joissa voi pärjätä mormuskalla tai kala paikat on vaan sattumalta lähellä.On mielestäni surkeutta jos ei pysty voittaan kun jostai yli 8km päästä korkkaamattomista parvista joille ei muilla ole pääsyä,kyllä huippu pilkkiän pitää pystyä tiristään kalat vaikka tiheästä porukastakin jos on tosissaan huippu mies,tai nirpustaan pikku kaloja survareilla jostain mättään reunoista tai muutama iso murjaani jotka ei ole pystyn perään.
Toki kisoissa on välillä kivakin juosta kauas ja siittä tulee hyvä mieli itsellekkin kun tulee liikuttua oikeen kunnolla ja kairattua niin pirusti vaikkei sitten menestyisikään.Samalla kannattaa muistaa kuitenkin että vesistöt ovat moni ilmeisiä ja kaikissa pitää todellisen taiturin kyetä pärjäämään.
Itse en nykyisin kilpapilkeissä käy kun en kerkiä,mieli kyllä tekisi välillä on kyse sitten millaisista karkeloista hyvänsä ja mitä omaan pärjäämiseeni tulee niin ani harvoi olen kisoissa talvella pärjännyt vaikka oisin juossut kuinka kauas vain.Syynä pärjäämättömyyteen on ainoastaan heikko pilkkitaito .
Ruutukisoissa on itselläni edes jonkin lainen käsitys yleensä ,samoin isompien ahventen narrailusta mutta isolla järvenselällä aapo massan pyynnissä olen pihalla kuin lumiukko ja siksi en olekkaan huippu pilkkijä vaan karvalakki pikittelijä ja sekös onkin välillä mukavaa vaihtelua arkiseen aherrukseen(tämä ei tarkoita ettenkö itse yrittäisi täysillä).Hyvä niin ,rahoittajia huiputkin kisoihin tarvitsee.