GPS ja käyttö kisoissa

Pilkkimiseen liittyvä keskustelu.

Valvojat: Harri, Jarski, Olli

m.e
Viesti:

GPS ja käyttö kisoissa

Viesti Kirjoittaja m.e »

Moi. kysyn onko muualla suomessa havaittu gepsin käytön lisääntymistä kisoissa. ainakin kaakon meri kisoissa muutaman viime vuoden aikana lisääntynyt. eikö porukat tiedosta että se on kiellettyä samalla tavalla kuin edellisenä päivänä pilkityt kalat. vuoden aikana sanonut kahdelle että gepsi taskuun.meripakka kisat vähän liian helppoja jos tuon kapulan avulla liikutaan. monet väittävät pitävänsä gepsiä turvallisuus syistä itse pilkkinyt kilpaa 40-vuotta eikä koskaan kukaan ole hävinnyt eli ne jotka vetoavat tuohon turvallisuuteen ovat juuri näitä vilppi veikkoja.
heikki

Re: GPS ja käyttö kisoissa

Viesti Kirjoittaja heikki »

Olen Markon kanssa samaa mieltä. Juuri tänään sanoin kisoissa kavereille, että jos ei muuten pärjää, on parempi olla kotona. Voisihan sitä sitten viedä muutaman kilon kaloja repussa, sehän on yhtä lailla väärin muita kohtaan.
Ja jos gps tulee sallituksi, kalojen tappopakko ym hulluutta, on meikäläisen kisat sitten siinä. Vaikka ei sota yhtä miestä kaipaisikaan, en viitsi enää tuollaisissa kisoissa käydä.
Teme

Viesti Kirjoittaja Teme »

Lahdessa taisi olla alkuvuodesta yksi kisa, jossa nimenomaan sai käyttää gps:ää ja luotainta ym. Varmaan tällaisille kisoille on kysyntää jatkossa?

Tavan kilpailuissa en ole GPS:n käyttöä havainnut, missä lie hämäräporukoissa Marko on liikkunut. Mun puolesta tosin voisi vaikka heti muuttaa säännöt laitteen käytön sallivaksi, se vaan alkais olemaan nykypäivää. Eipä noita paperikarttoja tule enää hupipilkilläkään raahattua mukana. Kaakossa on yksi meripaikka jossa siitä olisi mahdollisesti hyötyä. Voisi olla saumaa testailla kisoissa muutakin kuin sitä yhtä pakkaa, jonka hyvällä kelillä löytää noin 20 hehtaarin tarkkuudella. Mulla kun ei oikeestaan ole mahdollisuuksia käydä edellispäivänä (laillisesti GPS:llä) etsimässä ja ottireikiä jäälle merkkaamassa.
Eikkam

Viesti Kirjoittaja Eikkam »

Kyllähän tuo Marko asiaa puhuu ! Itsellänikin sellainen kalapaikkahakija on, mutta nyttemmin se on kieltäytynyt ottamasta yhteyttä taivaalla liikkuviin sateliitteihin -sammuu kun yrittää yhteyttä ottaa. Vanhuuttaan lie oikuttelee ainakin kotipihassa, kun ei yhteyttä ota. Marko korostaa kepsin hyötyä liiaksi kalapaikan paikallistamisessa. Ei kalat paikallaan pysy, eli edellispäivänä löydetty hyvä kalapaikka saattaa kilpailupäivänä olla tyhjä. Yleensä harjoittelun hyötyä korostetaan liiaksi, pyritään apinoimaan urheilupuolelta harjoittelun ihanuuksia. Itse olen luopunut harjoittelusta melko tyystin (Urajärveä lukuun ottamatta) tarpeettomana - ei ole hintansa väätti ! Muutamat seuramme jäsenet ravaa harjoittelussa viikko tolkulla, saamatta kilpailussa juurikaan voittokalamääriä. Marko mainitsee kirjoituksessaan edellispäivänä ongittujen kalojen tuomista puntariin, sehän on tietysti mahdollista kiinnijäämisen pelosta huolimatta. Esitän tähän lääkkeeksi sitä, että kalat on tuotava puntariin läpinäkyvässä pussissa, jotta kuolleet haalistuneet kalat voisi tunnistaa. Pakkaskelillä tunnistaminen olisi vaikeampaa!
Mitä tulee kalan tappamiseen, niin sellaiset puheet pitää jättää piirin herrojen huonoiksi vitseiksi (suositellaa säännöissä!!!!) Kilpailemiseni loppuu samana päivänä niissä kisoissa, missä tapposääntö on. Tosin kilpailemiseni on muutoinkin loppusuoralla -ikä ja terveys rajoittaa onkimistani savuotiaaksi.
eikkaM
Vastaa Viestiin