Auttakee mestarit

Pilkkimiseen liittyvä keskustelu.

Valvojat: Harri, Jarski, Olli

Pilkki-Jani

Auttakee mestarit

Viesti Kirjoittaja Pilkki-Jani »

Morjesta. Tuli sitten liityttyä tälle foorumille, jos saisi asiaan vastauksen, toisin kuin toisilla foorumeilla. :D Alkuun sanottakoon, että oon vielä aloittelija näissä hommissa.

Elikkäs tuli päivitettyä kaira tälle kaudelle 6-tuumaiseen, niin saa hauet ja kuhat paremmin ylös. Tämä on vasta kolmas kauteni pilkkihommissa, joten asiasta ei ole kauheesti tietoa. Ostin Heinolan Jääporatehtaan kairan, jonka tunnistamisessa on mennyt aikaa. Siinä on uudenmallinen veivi (keltaset kädensijat), ilmesesti Jubilee-niminen runko ja musta Vanaja-terä. Hyllyn reunassa luki Vanaja-kaira.

No viikonloppuna lähdettiin sitten vaarin kanssa pilkille, ja siinä kerkisin leuhkia, että ei tarvi enää sun neljätuumasella pelleillä haukien kanssa. No, päästiin jäälle, ja saatiin molemmat tehtyä yksi reikä mieheen. :D Eli se ei mennyt yhtään mihinkään. Terä tuntui omiin sormiin terävältä, joten epäilin teräkulmien asentoa. Vaari väitti vaan että on terä tylsä, ja kovasimella vähän koitti. Ei saatu edes yhtä reikää sen jälkeen.

Olenkin nyt tässä selvitellyt mustaa terää, ja joiltain 15 vuotta vanhoilta keskustelupalstoilta on tullut ilmi, että musta terä on jotenkin huonompaa terästä, tylsyy nopeasti ja ruostuu nopeasti. Onko näin?

Oon nyt miettinyt, että onko järkee viedä sitä terotettavaks, jos se tylsyy samantien uudestaan? Toisaalta mietin, että vois ostaa sen punaisen (kuulemma paras Heinolan teristä?), mutta jossain oli keskusteltu, että kaikki terät ei käy kaikkiin kairoihin. No jos käy, ilmeisesti mustaa terää eivät ota vaihtoteräpalveluun? Onko tällä foorumilla pilkkijät vaihtanut eri kruunuja vakioiden tilalle?

Mitäköhän mun olis järkevintä tehdä, jotta pääsisin mahdollisimman pian nauttimaan jäistä, joita on odotettu kauan? Rahat ei riitä uuden kairan ostoon, sen verran kallista on lukion käynti meillä Suomessa, eikä siinä itse rungossa mitään vikaa oo. :D
Jarski
Viesti:

Re: Auttakee mestarit

Viesti Kirjoittaja Jarski »

Ei sen terän nyt sentään noin nopeasti pitäisi tylsyä. Muistathan ettet tiputa kairaa jäänpintaan eikä muillekaan koville pinnoille, vaan lasket keventäen kairan jäälle ettei ne teräkulmat kärsi. Sanoisin että kairan teroittaja saa kulmat taas kuntoon, maksaahan se tietysti vähän.
citius altius fortius
Mkanki

Re: Auttakee mestarit

Viesti Kirjoittaja Mkanki »

Takavuosina oli lappajärvellä tuuli tuonut rannasta hiekkaa ja maa-ainesta jäälle.Se oli 2 reikää terällä ja 3 polttamalla läpi.
Vastaa Viestiin